tirsdag 13. februar 2018

Når skriver jeg best?

I en situasjon der jeg ikke hadde annet å gjøre enn å skrive, ville dagskriving vært det naturlige. Men siden jeg er i full stillling som rektor i Bodø naturskole, blir det fritida som kan brukes til de store romandrømmene.

På merkelig vis har jeg det slik at sein kveld og tidlig natt er de aller mest produktive timene i døgnet, for romanskriving. Jeg tror jeg skjønner hvorfor, men er ikke helt sikker.

Når natta nærmer seg, kobler hjernen over til en modus som ligger nærmere drømmene jeg har når jeg sover. Historia bare renner ut fra hodet og ned på tastaturet. Jeg føler også at skrivinga gjør at kroppen kobler av, hviler, og hjernen havner i restituerings-modus, selv om jeg er våken. Romanverdenen blir omtrent som drømmeverdenen. Hvis du skjønner.

De gangene jeg har jobbet med foto og deadline, dokumentarbok, eller har måttet ta krafttak i rektorjobben, er situasjonen en helt annen. Det blir vanskelig å holde seg våken. Rett ut sagt ei pine. Når klokka bikker ett om natta.

Vi er alle forskjellige. Og den største kreativiteten finner du selv kanskje på helt andre tider av døgnet enn det jeg gjør.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar